Poczucie humoru, szczypta sarkazmu i konkretna dawka optymizmu - oto ma recepta na zachowanie higieny ciała i umysłu!
Blog > Komentarze do wpisu

(Nie)solidarność..

Solidarność - "wspólnota działania, podyktowana wspólnotą interesów". Dziś to raczej - zacietrzewienie w działaniu, idealizacja własnej wizji, indywidualizm i walka z niewidzialnym wrogiem - poczuciem winy..

 

Obejrzałam wczoraj po raz pierwszy (wiem – wstyd) „Człowieka z żelaza” i zrobiło mi się żal postaci Winkela (granego przez Mariana Opanię), który spotkał się na sam koniec z odrzuceniem w momencie, gdy zebrał w sobie wystarczająco dużo odwagi by przyłączyć się do walczących. Skojarzył mi się z aktorem Maciejem Damięckim. Podobna postać, która aby uniknąć odpowiedzialności (za spowodowanie wypadku samochodowego) zgadza się na współpracę z SB. Pan Maciej podobnie jak Winkel spowodował wypadek samochodowy, co gorsza prowadził pod wpływem alkoholu. Od razu został przyciśnięty przez służby i przez kilka lat składał donosy na współpracowników. Oczywiście, gdy sprawa wyszła na jaw rozpoczęła się straszna nagonka na aktora i musiał ponownie przeżywać koszmar z przeszłości.. Współczesna scena polityczna jest przesiąknięta wyciąganiem tego typu brudów z przeszłości i wzajemnym obrzucaniu się błotem..

Takie rocznice jak dzisiejsza za każdym razem wywołują silne i skrajne emocje w Polakach. Jestem młoda, tamtych czasów nie pamiętam. Mogę jedynie skomentować to, co widzę. Muszę przyznać, że bardzo mi się to nie podoba - delikatnie mówiąc.. Co i rusz jeden były opozycjonista zarzuca drugiemu, że za słabo się starał (albo co gorsza należał do partii czy też donosił dla SB) i nie ma racji bytu w tym kraju, najlepiej jakby zamieszkał w kanałach..

Gdy jedni stali tam, drudzy byli gdzieś tam.. Co my – młodzi mamy sobie myśleć o politycznej kulturze walczących o demokrację? Dlaczego politycy wiecznie sobie zarzucają jakieś niedociągnięcia zamiast otworzyć teczki i raz na zawsze rozliczyć się z przeszłością? Przecież tak naprawdę wielu z bohaterów tamtych wydarzeń współpracowało z SB. Takie były czasy i nie można wiecznie z tego powodu atakować się nawzajem. Kiedyś stali ramię w ramię a teraz obrzucają się błotem. Trzeba mieć wiele odwagi, aby zrobić rachunek sumienia i przyznać się do błędów. Czy sejmowe ławy to grzędy pełne trzęsących się ze strachu kurczaków? 

Przeanalizujmy postać byłego prezydenta RP - Lecha Wałęcy. Jeśli chodzi o jego osobowość, jest lekko zaburzona. Wałęsa to człowiek, który ma zbyt wysokie mniemanie o sobie i zachowuje się jakby on sam pokonał komunizm podczas, gdy inni uciekali w popłochu. Jestem w stanie zrozumieć, że boi się zszargania reputacji i właśnie dlatego nigdy nie przyzna się do współpracy z SB, ale gdyby był człowiekiem skromnym, nie musiałby teraz ukrywać tego faktu. To dzięki niemu i jego współpracownikom do dnia dzisiejszego nie wiemy kto? co? gdzie? kiedy? A każdy może sobie bezkarnie rzucać oskarżenia bez brania za nie odpowiedzialności.. Wystarczyłaby odrobina odwagi i szczery rachunek sumienia - można, ale trzeba chcieć.. 

Polacy krytykują Rosjan za tuszowanie niewygodnych faktów, nie rozprawianie się z przeszłościa i tak dalej.  Jednak sprawa zatajenia informacji na temat byłych współpracowników SB po upadku komunizmu była dla przeskakującego mury i płoty Wałęsy, sprawą priorytetową.. Czy nie widzicie tu podobieństwa? Mam wrażenie, że  mentalność z tamtych dni na zawsze pozostanie z nami dopóki z najwyższych stołków nie usuną się w cień politycy, którym brakuje pomysłów na kreatywną władzę, a którzy pozycje wykorzystują do swoistego umniejszania popełnionych grzechów i wybielania się w oczach społeczeństwa.

Młode pokolenie posłów i samorządowców na nich patrzy i powiela schematy. Tylko, że My- młodzi, moglibyśmy w końcu przerwać ten łańcuch wzajemnych oskarżeń. Wystarczyłby jeden gest ze strony starszego pokolenia, które w końcu zostawiłoby przeszłość w przeszłości.. Mając podziały u podstaw, raczej nigdy nie zbudujemy solidarnej ojczyzny a przecież to o solidarność właśnie chodziło ponad 30 lat temu.. Prawda?

 

 

 PODOBNE WPISY


Plusy odatnie, plusy ujemne

66 lat minęło.., czyli powrót do korzeni Milicji Obywatelskiej  

środa, 31 sierpnia 2011, merka1986

Polecane wpisy

Komentarze
2011/08/31 14:07:06
piszesz o Walesie w taki sposob, jakby jego wspolpraca z SB byla dla Ciebie oczywistoscia. po prostu tylko Walesa ma sie przyznac i juz bedzie dobrze. a moze on nie wspolpracowal? a moze nie chce sie przyznac, bo ma jakies wlasne, wazne powody? a moze prawda jest bardziej zlozona niz fakty?
kazdy z nas, ja takze, ma w swoim zyciorysie takie epizody, o ktorych nie chce mowic publicznie. zamiast rozliczac Walese, ja wole myslec osobie. i niekoniecznie glosno, niekoniecznie.
pozdr
-
2011/08/31 15:30:28
@ bartoszemwrona

Osobiście jestem zdania, że współpracował. Z resztą polecam film na ten temat - www.youtube.com/watch?v=hucjMVPjclY Wydaje mi się, że dzięki tej współpracy mógł pozwolić sobie na dużo więcej niż przeciętny opozycjonista. Do pewnego momentu ta współpraca mu odpowiadała, potem przestała. Ja nie chcę go oceniać, ale denerwuje mnie jego idealistyczny wizerunek, który z resztą ona sam skrzętnie pielęgnuje. Jakby był Prometeuszem i jedynym człowiekiem mająym tyle odwagi, aby przeciwstawić się władzy.

Jest dobrym przykładem człowieka budującego podziały mimo tak wspaniałych czynów np. w przypadku zachowania w stosunku do A. Kwaśniewskiego. Nie daje dobrego przykładu. Jako laureat pokojowej nagrody nobla troche kiepsku u niego z opanowaniem, skromnością i dobrymi manierami;)

Pozdrawiam

-
Gość: , *.kormoran-net.pl
2011/09/03 14:44:23
Bardzo ciekawy jest ten film o Wałęsie. Również skłaniam sie ku teorii, że współpracował. Współczesna solidarność nie ma nic wspólnego z ówczesną. Masz rację.
O mnie - magister nauk politycznych; otwarta na świat i ludzi aczkolwiek wątpiąca, pytająca i negująca; sarkastyczna krytykantka (trzeba mieć niezłą dykcję, żeby to właściwie wymówić); początkująca optymistka i realizatorka marzeń - od niedawna właścicielka własnej firmy - no tak już jakoś mam ;)
MASZ PYTANIE, SUGESTIĘ ALBO PROPOZYCJĘ PRACY DLA MNIE - PISZ! szklankadopolowypelna@poczta.fm :)

Popieram Internet Bez Chamstwa

OCEŃ TEGO BLOGA
JEST ŚWIETNY
JEST BARDZO DOBRY
JEST DOBRY
JEST PRZECIĘTNY
NIE PODOBA MI SIĘ
JEST BEZNADZIEJNY


MOJE SONDY
Najlepsze Blogi